ارز دیجیتال چیست به زبان ساده – چرا باید در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنم؟

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

ارز دیجیتال چیست؟

امروزه دیگر پول‌هایی که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، فقط پول‌های کاغذی و فلزی نیستند. با گسترش اینترنت و استقبال از آن، پول‌های جدیدی هم اختراع شدند. ارزهای دیجیتال یکی از همین پول‌های جدید هستند که گسترش اینترنت در جهان، رواج داده است. 

در حقیقت می‌توان گفت همانطور که هر یک از ما دارایی‌هایی مثل پول کاغذی یا موجودی حساب بانکی داریم، ارزهای دیجیتال هم می‌توانند دارایی ما به حساب بیایند. با این تفاوت که ارزهای دیجیتال در بانک‌ها ذخیره نمی‌شوند یا نمی‌توانیم آن‌ها را در جیب خود بگذاریم و خرید کنیم. 

ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول‌های معمولی دارند؟

پول‌های دیجیتال یا همان ارز دیجیتال سه ویژگی بسیار مهم دارند که آن‌ها را از پول‌های معمولی متمایز می‌کند؛ این سه ویژگی عبارتند از غیر متمرکز بودن، شفافیت و تغییر ناپذیری. 

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

  • غیرمتمرکز بودن : ویژگی غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال به این معناست که این دارایی‌ها در اختیار هیچ نهاد دولتی یا جهانی خاصی قرار ندارند. بر همین اساس می‌توان ارزهای دیجیتال را یکی از امن‌ترین دارایی‌ها یا پول‌های جهان به حساب آورد.
  • شفافیت: دومین ویژگی ارزهای دیجیتال شفافیت در معاملات آنها است؛ شفافیت در معاملات ارزهای دیجیتال به این معنی است که امکان کلاهبرداری در آنها وجود ندارد و نمی‌توان معاملات پنهان انجام داد یا به اصطلاح ساده‌تر با استفاده از آن‌ها پولشویی و اختلاس کرد. 
  • تغییرناپذیری تراکنش ها: ویژگی سوم تغییر ناپذیری ارزهای دیجیتال است. کریپتوکارنسی را نمی‌توان مثل اسکناس‌های کاغذی یا سکه‌های فلزی به صورت تقلبی ضرب و در بازار عرضه کرد. به عبارت ساده‌تر ارزهای دیجیتال قابلیت این را دارند که به طور مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه دولتی میان یک فرد و فرد دیگر جابجا شوند. برای ارزهای دیجیتال شما لازم نیست حساب بانکی خاصی افتتاح یا از خدمات بانک‌های واسطه برای انجام معاملات خود استفاده کنید. همه چیز در معاملات این ارزها، شفاف و ساده است. 
  • بستر: همان طور که ذکر شد، ارزهای دیجیتال برخلاف پول‌های معمولی در کشورهای مختلف مانند ایران، آمریکا آلمان، یا ایتالیا در انحصار هیچ دولت یا بانک خاصی نیستند. ارزهای دیجیتال در یک بستر بسیار دقیق و علمی عرضه می‌شوند که نام آن بلاکچین است. در ادامه این بستر را به طور کامل توضیح خواهیم داد و با ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

بستر ارز دیجیتال کجاست؟ (معرفی بلاکچین)

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که «بلاکچین چیست؟» و این فناوری جادویی چطور توانسته بستر توزیع ارزهای دیجیتالی شود که ما تصور چندانی از آنها نداریم.

فناوری بلاکچین (blockchain) بر پایه علم رمزنگاری و نظریه گراف بنا شده است و از الگوریتم‌های پیچیده ریاضی برای تضمین امنیت و صحت اطلاعات استفاده می‌کند. بلاکچین به معنای یک بستر یا زنجیره‌ای تشکیل یافته از بلوک‌های مختلف است. این فناوری امکان ثبت داده‌های منحصر به فرد هر تراکنش در بلوک ها را فراهم می‌کند. هر کدام حاوی اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، از جمله مهر زمانی، آدرس کیف پول و امضای دیجیتال هستند.

به طور مثال، یک تراکنش در ارتفاع 1525 بلوک 2356 در زمان 00:00:32 و روز 12/08/2023 ذخیره می‌شود. تایید کننده شماره 2457 این تراکنش را که از مبدا کیف پول شماره x به مقصد کیف پول شماره y انتقال یافته، تایید می کند و این برچسب غیر قابل تغییر است.

هر تراکنش به طور منحصر به فرد در یک بلوک ثبت می‌شود و این اطلاعات غیرقابل تغییر و دستکاری هستند. هر بلوک دارای ظرفیت محدودی برای ذخیره اطلاعات تراکنش‌ها است. پس از تکمیل ظرفیت، اطلاعات به بلوک بعدی منتقل می‌شوند و در آخر این بلوک ها زنجیروار به هم متصل هستند.

حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که بلاکچین این اطلاعات گسترده را چگونه ذخیره می‌کند؟ آیا همانگونه که یک دکل مخابراتی یا بستر بانک مرکزی یک کشور داده‌ها را در خود ذخیره می‌کند، بلاک چین هم به همین صورت کار می‌کند یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم خیر؛ ویژگی اصلی بلاکچین عملکرد غیرمتمرکز آن است. عملکرد غیر متمرکز به این معناست که داده‌ها مانند یک بانک در یک سرور مرکزی، مانند یک شرکت در یک فایل اکسل یا مانند اطلاعات یک مقاله در یک فایل ورد ذخیره نمی‌شوند. نرم افزار بلاکچین روی هزاران سیستم در سراسر کره زمین نصب است و هر چند دقیقه یکبار تغییرات در کامپیوترها دانلود و بروز می شوند.

به این معنا برای درک بهتر آن می‌توان این مثال را مطرح کرد؛ به طور مثال سازمان ثبت احوال هر کشوری اطلاعات جامعی از تمام افراد هر کشور را در یک فایل مرکزی یا یک سرور مرکزی ذخیره می‌کند. اما سیستم بلاکچین اینگونه نیست و در واقع نسخه‌های بسیار زیادی از داده‌های مختلف را بین شبکه‌ای ازرایانه ها توزیع می‌کند.

به همین دلیل به این ویژگی، ویژگی غیرمتمرکز بودن گفته می‌شود. بنابراین ما در بلاکچین نیازی به محافظت از سرور مرکزی، فایل اکسل یا بستر اصلی نداریم. در واقع بلاک چین به وجود آمده است تا به ما کمک کند به صورت دائمی، تغییرناپذیر و بسیار شفاف همه داده‌های مالی و همه تراکنش‌ها را ثبت کنیم بی آنکه امکان کمترین خطایی در آن‌ها به وجود بیاید. ویژگی اصلی در بلاکچین این است که بعد از ثبت اطلاعاتی خاص در آن هرگز نمی‌توان چیزی تغییر داد.

ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

به هر کاری که توسط ارز دیجیتال در بلاکچین انجام می‌شود، تراکنش گفته می‌شود. تراکنش ارز دیجیتال برای مقاصد گوناگونی کاربرد دارد.

  • معاملات: خرید و فروش ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین انجام می شود. به طور مثال شما برای خرید یک واحد بیت کوین 60 هزار دلار پول می پردازید و در کیف پول خود یک واحد بیت کوین با نماد btc دریافت می کنید. شما بدون اینکه دارنده بیت کوین را بشناسید به او این مبلغ را می پردازید و بیت کوین خود را دریافت می کنید.
  • انتقال وجه: با ارز دیجیتال می توان دارایی خود را به نقاط مختلف جهان فرستاد. مثلاً شما از کیف پول خودتان  به کیف پول فرزند خود در کانادا یک واحد بیت کوین انتقال می دهید و او در 5 دقیقه این مبلغ را دریافت می‌کند و می تواند آن را بلافاصله تبدیل به دلار و نقد کند.
  • بازی و سرگرمی: شما با استفاده از اپلیکیشن هایی که در بستر بلاکچین راه اندازی شده اند، بازی می کنید و برای پاداش ارز دیجیتال دریافت می کنید که می توانید آن را تبدیل به ریال کنید.
  • ثبت اطلاعات منحصر به فرد: با استفاده از بستر بلاکچین می توان تمام اطلاعات حساس را به صورت یکتا ثبت کرد. به طور مثال می توان در بلاکچین یک بانک جهانی اطلاعات سلامتی درست کرد و همه بیمارستانهای جهان به درآن دسترسی داشته باشند. اینطور مثلا اگر شما در کشور دیگری دچار صانحه شدید، تمام اطلاعات سلامتی شما مانند بیماری های زمینه ای و گروه خونی شما که قبلا در بلاکچین ثبت شده، در دسترس قرار می گیرد.

انواع ارز دیجیتال

شاید ما از میان رمز ارزها فقط رمز ارزهای معروفی مانند بیت کوین و اتریوم را بشناسیم اما جالب است بدانید که بیش از 5 هزار رمز ارز وجود دارد و بسیاری از آن‌ها با فناوریی‌های مختلفی کار می‌کنند. 

بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin) با نماد BTC اولین و قدیمی‌ترین ارز دیجیتال جهان، در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شد. 

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

تعداد کل بیت‌کوین‌های جهان محدود است (۲۱ میلیون واحد) و مثل طلا کم یاب است. بیت کوین درست مثل طلا ماین می‌شود و در گذر زمان تعداد ان کاهش می یابد. تراکنش‌های بیت کوین امنیت بالایی دارند، سرعت انتقال پول در آن بالا است و هیچگونه وابستگی خاصی به هیچ نهاد مالی در جهان ندارد.  

بیت‌کوین از طریق فرآیندی به نام استخراج یا ماینینگ (Mining) تولید می‌شود. در این فرآیند، ماینرها با استفاده از قدرت پردازشی کامپیوترهای خود، مسائل ریاضی پیچیده‌ای را حل کرده و به ازای حل هر بلوک جدید، بیت‌کوین‌های جدیدی را به دست می‌آورند. این فرآیند نه تنها به تولید بیت‌کوین‌های جدید کمک می‌کند، بلکه به تأیید و امنیت تراکنش‌های شبکه نیز می‌انجامد.

اتریوم

اتریوم (Ethereum) یک ارز دیجیتال منبع باز و غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۵ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) ایجاد شد. 

توسعه و معرفی اتریوم با این هدف انجام شد که امکانات بیشتری نسبت به بیت‌کوین ایجاد کند. توسعه‌دهندگان اتریوم تلاش کردند علاوه بر انتقال ارز دیجیتال، امکان اجرای قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را هم در اتریوم فراهم کنند. 

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

ویژگی اصلی و منحصر بفرد اتریوم، قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند را «قراردادهای خود اجرا» هم نامگذاری کرده‌اند. در این دسته قراردادها شروط و توافقات را به صورت کد در بلاک‌چین ذخیره می‌کنند. 

قراردادهای هوشمند باعث ایجاد اپلیکیشن هایی مانند بازی و اپ های وب 3 می‌شوند و امکانات زیادی را وارد فضای ارز دیجیتال کرده‌اند.

 اتریوم دارای ارز دیجیتال مخصوص به خود به نام اتر (Ether) است که به اختصار ETH نامیده می‌شود و مثل سوخت برای اجرای قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها در شبکه اتریوم عمل می‌کند. 

آلت کوین ها

برخلاف بیتکوین و اتریوم، آلت‌ کوین‌ ها (Altcoins) نام یک رمز ارز خاص یا یک شبکه بلاکچینی نیست. آلت کوین به تمامی ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که پس از بیت‌کوین ایجاد شده‌اند. 

واژه آلت‌کوین ترکیبی از دو کلمه Alternative (جایگزین) و Coin (سکه) است و به معنای سکه‌های جایگزین بیت‌کوین است. آلت‌کوین‌ها با هدف ارائه‌ی ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی به وجود آمده‌اند که بیت‌کوین به تنهایی نمی‌تواند ارائه دهد. هر کدام از آلت‌کوین‌ها با اهداف و تکنولوژی‌های مختلفی طراحی شده‌اند. تعدادی از معروف‌ترین آلت کوین ها که خدماتی فراتر از خدمات بیت کوین ارائه می‌دهند، عبارتند از:

  • اتریوم (Ethereum – ETH): ارائه قراردادهای هوشمند و پلتفرم DApp.
  • لایت‌کوین (Litecoin – LTC): تراکنش‌های سریع‌تر و هزینه‌های کمتر از بیت کوین.
  • ریپل (Ripple – XRP): تراکنش‌های بین‌المللی بانکی.

میم کوین ها

میم‌کوین‌ها (Meme Coins) نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که بر اساس شوخی‌ها، میم‌های اینترنتی یا فرهنگ عامه ساخته می‌شوند. این ارزها عموماً به دلیل تبلیغات و شوخی‌های آنلاین معروف می‌شوند و معمولاً فاقد کاربردهای فنی یا هدف‌های خاصی مانند سایر ارزهای دیجیتال هستند. 

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

ویژگی اصلی میم‌کوین‌ها این است که معمولاً با هدف سرگرمی و جلب توجه به وجود می‌آیند و سرمایه‌گذاران را بیشتر به دلیل شوخ‌طبعی و جاذبه‌های اجتماعی جذب می‌کنند تا فناوری و کاربرد عملی.

مثلا ممکن است فردی تصمیم بگیرد با استفاده از یک تصویر بسیار معروف، یک کوین جدید بسازند. میم کوین «دوج کوین» به همین ترتیب ساخته شده و توسعه یافته است. شیبا نیز یکی دیگر از میم کوین های معروف است. میم کوین ها در بازه های مختلف زمانی نوسانات و رشدهای قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

استیبل کوین ها

استیبل‌کوین‌ها (Stablecoins) نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که با هدف کاهش نوسانات قیمت در بازار طراحی شده‌اند و ارزش آن‌ها به یک دارایی پایدار مانند دلار آمریکا، یورو، طلا یا سبدی از ارزها متصل است. 

هدف از ایجاد استیبل‌کوین‌ها فراهم کردن مزایای ارزهای دیجیتال مانند سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ها، در عین حال حفظ ثبات قیمتی است. استیبل کوین ها بر اساس اینکه بر چه اساسی پایدار شده‌ باشند به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

  1. استیبل‌کوین‌ بر پایه ارز فیات: این نوع استیبل‌کوین‌ها با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. برای هر واحد از این استیبل‌کوین‌ها، یک واحد ارز فیات در یک حساب بانکی ذخیره می‌شود. تتر (Tether – USDT) و یو‌اس‌دی کوین (USD Coin – USDC) از این دسته‌اند. 
  2. استیبل‌کوین‌ بر پایه کالا: این نوع استیبل‌کوین‌ها با کالاهایی مانند طلا یا نفت پشتیبانی می‌شوند. این استیبل‌کوین‌ها به دلیل داشتن پشتوانه فیزیکی از ثبات قیمتی بیشتری برخوردارند. مثلا ممکن است به ازای هر استیبل کوین بر پایه کالا، یک گرم طلا در منبعی مانند بانک ذخیره شود.
  3. استیبل‌کوین‌ بر پایه الگوریتم: این نوع استیبل‌کوین‌ها از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند برای حفظ ثبات ارزش خود استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها با تنظیم عرضه و تقاضای استیبل‌کوین در بازار، قیمت آن را ثابت نگه می‌دارند. دای (DAI) نمونه‌ای از استیبل‌کوین‌های الگوریتمی است.

مزایای ارز دیجیتال: دلیل محبوبیت کریپتو کارنسی ها

محبوبیت ارزهای دیجیتال (کریپتو کارنسی‌ ها) به دلایل مختلفی افزایش یافته است. اما این دلایل چه مواردی هستند و چرا اهمیت دارند؟

  1. غیرمتمرکز بودن کریپتوکارنسی ها: ارزهای دیجیتال نیازی به واسطه یا بانک‌ها ندارند. 
  2. امنیت بالا: استفاده از فناوری بلاک‌چین باعث شده امکان کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال به حداقل برسد. 
  3. سرعت و هزینه تراکنش:  سیستم کریپتوکارنسی تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری نسبت به سیستم‌های مالی سنتی دارد. 
  4. حریم خصوصی: در کریپتو کارنسی هر کاربر می‌تواند تراکنش‌های خود را ناشناس انجام دهد. 
  5. سرمایه‌گذاری جذاب: ارزهای دیجیتال پتانسیل بالایی برای سودآوری دارند و گزینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. 
  6. دسترسی جهانی: امکان دسترسی به بازارهای مالی ارز دیجیتال برای همه افراد در سراسر جهان فراهم است. 
  7. پاسخ به نوسانات اقتصادی: ارزهای دیجیتال می‌توانند از ارزش دارایی‌ها در برابر تورم و نوسانات بازارهای مالی سنتی محافظت کنند. 

تاریخچه ارز دیجیتال

تاریخچه ارز دیجیتال از اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ با ظهور ایده‌های پول دیجیتال آغاز شد. دهه 1980 و 1990 با ظهور دیجی‌کش (DigiCash) و ای‌گلد (e-gold) آغاز شد و در دهه 2000 با ظهور بی‌مانی (B-Money) و بیت گلد (Bit Gold) ادامه پیدا کرد. 

تمام این تحرکات موجب شد تا در سال 2008 فرد یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو پس از انتشار مقاله‌ای به نام «بیت‌کوین: یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا» از بیت کوین رونمایی کرد. یک سال بعد در سال ۲۰۰۹، اولین بلاک بیت‌کوین (Genesis Block) استخراج شد و شبکه بیت‌کوین به طور رسمی راه‌اندازی شد.

در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 بیت کوین توسعه و رشد پیدا کرد و در این مدت آلت کوین ها هم ظهور کردند. از جمله آلت کوین هایی که در این دوره ظهور کردند می‌توان به لایت کوین، ریپل و نیم کوین (Namecoin) اشاره کرد. 

از سال 2015 تا به امروز رشد، خلق و توسعه‌ی ارز های دیجیتال ادامه پیدا کرده است.

چطور وارد ارز دیجیتال شوم؟

برای ورود به بازار ارز دیجیتال ابتدا باید تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام دهیم و سپس از منابع آموزشی کمک بگیریم تا به یک درک قابل قبول از مفاهیم ارزهای دیجیتال برسیم. پس از آن، باید یک صرافی ارز دیجیتال معتبر انتخاب کنیم. صرافی‌های زیادی در جهان و ایران فعالیت دارند که می‌توان از بین آن‌ها، یکی را بر اساس خدمات و شرایط استفاده انتخاب کرد. 

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

صرافی ایرانی و خارجی

صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance)، کوین‌بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) به‌عنوان معتبرترین صرافی‌های خارجی می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال باشند. 

البته اگر در ایران زندگی می‌کنید، ممکن است این صرافی‌ها محدودیت‌هایی برای شما در نظر بگیرند. در این صورت می‌توانید از صرافی‌های جایگزین خارجی مانند بینگ ایکس، کوینکس و ال بانک و یا از صرافی های معتبر ایرانی مانند صرافی تبدیل، نوبیتکس و والکس استفاده کنید. 

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال (Cryptocurrency Wallet) یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است. این کیف پول به کاربران امکان ذخیره، ارسال، دریافت و مدیریت ارزهای دیجیتال را می‌دهد. 

کیف پول ارز دیجیتال با استفاده از کلیدهای رمزنگاری شده کار می‌کند و امکان کنترل کامل دارایی را به کاربران می دهد.

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد:

  • کیف پول نرم‌افزاری: این کیف پول‌ها به صورت برنامه‌های کامپیوتری یا اپلیکیشن‌های موبایل عرضه می‌شوند و به کاربران امکان مدیریت ارزهای دیجیتال را به صورت آنلاین می‌دهند. کیف پول تراست ولت (trust wallet) و سیف پل (safepal) از این دسته‌اند. 
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری: این کیف پول‌ها به صورت فیزیکی عرضه می‌شوند و به منظور افزایش امنیت، کلیدهای خصوصی در آن به صورت آفلاین ذخیره می‌شود. کیف پول‌های Ledger و Trezor از این دسته‌اند. 
  • کیف پول‌های کاغذی: در این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی و عمومی بر روی یک قطعه کاغذ چاپ می‌شوند. به دلیل ذخیره‌سازی آفلاین از امنیت بالایی برخوردارند، اما به همان میزان نیاز به محافظت فیزیکی بالایی هم نیاز دارند.
  • کیف پول‌های تحت وب: این کیف پول‌ها به صورت آنلاین و از طریق مرورگر وب قابل دسترسی هستند. کیف پول‌ متامسک (metamask) نمونه‌هایی از کیف پول تحت وب هستند.

نقش ارز دیجیتال در اقتصاد نوین جهان چیست؟

ارز دیجیتال رمز ارز کریپتو کارنسی

ارزهای دیجیتال نقش مهم و گسترده‌ای در اقتصاد نوین جهان ایفا می‌کنند. راحت‌ شدن پرداخت‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی بدون محدودیت‌های هر کشور را شاید بتوان مهمترین نقش ارزهای دیجیتال در اقتصاد امروزی دانست. 

ارزهای دیجیتال توانسته‌اند تراکنش‌های مالی را شفاف کنند و به انواع خدمات مالی سرعت ببخشند. علاوه بر این:

  • ارزهای دیجیتال امنیت خدمات مالی را بالا برده‌اند
  • ارزهای دیجیتال نقش مهمی در سرمایه‌گذاری‌های جدید و حفظ ارز دارایی‌ها در برابر نوسانات بازار دارد
  • ارزهای دیجیتال توانسته‌اند روش‌های نوینی را در تنظیم قراردادهای بین‌المللی عرضه کنند. قراردادهایی که مبتنی بر شبکه‌هایی مثل بلاکچین هستند
  • ارزهای دیجیتال امنیت خدمات مالی را بالا برده‌اند
  • ارزهای دیجیتال مدل‌های کسب و کار را در دنیا تغییر داده‌اند

سوالات متداول (FAQ)

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) نوعی ارز یا دارایی مجازی است که در کنار پول‌های کاغذی و دارایی‌های بانکی عرضه شده‌اند. ارزهای دیجیتال از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایجاد واحدهای جدید، تأیید تراکنش‌ها و تأمین امنیت شبکه استفاده می‌کند.

مترادفات ارز دیجیتال عبارتند از رمز ارز، کریپتو، کریپتوکارنسی.

آیا ارز دیجیتال تحریم است؟

ارز دیجیتال به طور کلی در ایران تحریم نیست اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ممکن است محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی در استفاده از صرافی های ارز دیجیتال وجود داشته باشد. 

آیا ایرانیان می توانند از ارز دیجیتال کسب درآمد کنند؟

بله ایرانیان می‌توانند با استفاده از خدمات صرافی‌های معتبر ایرانی و برخی از صرافی‌های خارجی از ارز دیجیتال درآمد کسب کنند. 

آیا ارز دیجیتال بهترین روش کسب درآمد دلاری است؟

نمی‌توان به قطعیت این را گفت اما آنچه می‌توان به قطعیت گفت این است که ارز دیجیتال یکی از بهترین روش‌ها برای کسب درآمد دلاری و تراکنش‌های بین‌المللی است. 

آیا ارز دیجیتال حرام است؟

به طور کلی می‌توان گفت خیر، ارز دیجیتال حرام نیست. تجارت ارز دیجیتال گونه ای از معاملات جهانی است، با این حال ممکن است برخی فقهای اسلامی، نظراتی منفی در برابر این بازار داشته باشند. 

آیا ارز دیجیتال کلاهبرداری است؟

خیر. هرچند باید مراقب فعالیت‌های کلاهبردارانه بود؛ زیرا هر فناوری نوظهوری به دلیل عدم اگاهی مردم، می تواند بستری برای کلاهبرداری باشد. بنابراین با آموزش و شناخت بیشتر، از دام کلاهبرداران دور می مانید.

چطور می‌توانم پول‌هایم را ظرف مدت کوتاهی در ارز دیجیتال چند برابر کنم؟

ابتدا باید به خوبی درباره این بازار مطالعه کنید و اطلاعات خود را بالا ببرید. سپس باید یک صرافی معتبر را انتخاب کنید و آهسته آهسته معامله در بازار ارزهای دیجیتال را شروع کنید. فراموش نکنید که پول دار شدن ظرف مدت کوتاهی در این بازار ممکن نیست و نیازمند مطالعه و تمرین بسیار است. 

تفاوت ارز دیجیتال با کریپتوکارنسی چیست؟

این دو تفاوتی با هم ندارند. به ارزهای دیجیتال در زبان انگلیسی کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) گفته می‌شود. 

تفاوت ارز دیجیتال با فارکس چیست؟

بازار ارز دیجیتال یک بازار آنلاین برای معامله رمز ارزها است درحالی که فارکس بازار آنلاین برای معامله پول های واقعی کشورهای مختلف مانند دلار آمریکا، پوند انگلیس، یورو اروپا، یوان چین و … است که به آن‌ها پول فیات می‌گویند.

تجارت ارز دیجیتال در صرافی انجام می‌شود، در حالی که معاملات فارکس در بروکر صورت می‌پذیردو نا گفته نماند برخی از بروکرها مانند ویتاورس، علاوه بر فارکس بازار ارز دیجیتال را هم پوشش می دهند.

تفاوت ارز دیجیتال با بورس چیست؟

 بازار ارز دیجیتال یک بازار آنلاین و جهانی برای معامله رمز ارزها است، درحالی که بورس معمولا یک بازار مالی مخصوص است که در کشورهای مختلف ارائه می‌شود. مثلا بورس ایران مخصوص خرید و فروش سهام شرکت های داخلی ایران مانند سهام خودرو است. این بازار داخلی است و برای شرکت در آن باید در کارگزاری های ایرانی احراز هویت کنیم. 

سوالات متداول

قالب تعریف نشده است.
100 بروکر لوگو

100 بروکر به معامله‌گران محترم کمک می‌کند بتوانند توانایی‌های معاملاتی خود را ارتقا دهند و پس از بررسی و مقایسه انتخاب‌ صحیحی در رابطه با سرمایه‌گذاری داشته باشند.

سلب مسئولیت: کلیه مطالب، مقالات، آموزش‌ها، تحلیل‌های ارائه شده در وبسایت “100 بروکر” متضمن هیچ پیشنهاد معاملاتی‌ای نیست و صرفا جنبه‌ی مطالعاتی و اطلاع‌رسانی دارد. این وبسایت نسبت به ضرر و زیان احتمالی افراد هیچگونه مسئولیتی را نمی‌پذیرد. افراد باید نسبت به ریسک‌های ذاتی بازارهای مالی آگاهی داشته باشند و قبل از اقدام به هرگونه سرمایه‌گذاری مطمئن شوند که تجربه و دانش کافی را دارند.

.Copyright © 100 Broker 2024 All Rights Reserved